تبلیغات
دبیرستان دخترانه شهید صدوقی کرج
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما نسبت به مطلب مورد نظرتان چگونه است

آمار بازید
کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :
اَبر برچسبها
درباره ما

بسیار اندیشیدن در حکمت خرد را بارور میکند .امام صادق (ع)


ایجاد کننده وبلاگ :



  • نویسنده :
  • تاریخ : 08:31 ق.ظ - یکشنبه 7 آذر 1389
  • نظر : ()

دستورالعمل اجرای مانور زلزله و ایمنی در مدارس كشور

 

برای مانور زلزله در مدارس چگونه برنامه ریزی كنیم تا بهره وری این مانور افزایش یابد ؟ یا حداقل به واقعیت نزدیك تر شود ؟ بحران حادث شده برای یك مدرسه در زمان بروز حادثه زلزله یك بحران چند وجهی است كه متاسفانه در چند سال اخیر در تمامی مانور های برگزار شده تنها به موضوع پناه گیری و خروج كودكان از كلاس های درس آن هم به صورت بسیار محدود شده پرداخته شده است . پناه گیری و خروج كودكان در زمان حادثه  با آنكه بسیار مهم و حیاتی است اما از دید كل نگر این كار یكی از اجزاء  مهم عملكرد های لازم برای مهار بحران در پیش رو در زمان بروز زلزله میباشد .

برای انكه بتوان بحران های پس از زلزله مدارس را تحلیل و و مدیریت نمود لازم است كه بحث مدیرت بحران را به صورت جامع تری  برنامه ریزی كرد تا بالاترین بهره را برد .

بحث ایمن سازی مدارس ، همكاری اولیا دانش آموزان در بحث تحلیل نقاط خطر ساز و ایمن مدارس ، بحث همكاری همسایگان مدارس در بحث كمك به دانش آموزان ، جمع آوری  و مستند سازی اطلاعات تخصصی در زمینه دانش آموزان و تبادل این اطلاعات با مراكز انتظامی و امدادی ، آموزش اولیاء دانش آموزان در زمینه آواربرداری و اسكان اضطراری ، آموزش دانش آموزان برای زنده ماندن در زیر آوارو خروج از كلاسهای تخریب شده و ... را میتوان از موضوعات مهم در تحلیل بحران در پیش روی مدیران بحران باشد .

بررسی و اجرای این همه موضوع طرح شده و برنامه نویسی برای برگزاری یك مانور واقعی شاید بیش از سه ماه وقت بگیرد اما اگر بتوان این سرفصلها را بصورت برنامه ریزی شده و دقیق مانند یك دستورالعمل در اختیار تمامی مدارس قرار داد شاید بهترین روش منطقی برای به نتیجه رساندن این مهم باشد . جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران به عنوان تنها تشكل غیر دولتی (NGO) متخصص در زمینه زلزله و مدیریت بحران امادگی خود را برای همكاری در این زمینه اعلام داشته و با ارائه دستورالعملهای زیر برای برگزاری بهتر این مانور پیش قدم میگردد

 

مدیران محترم، در مانور امسال چگونه برنامه ریزی نمائیم ؟

1- مانور زلزله را تنها به كودكان دانش آموز مختص نكنید ! مادران و پدران و همسایه ها و نیز نیروهای امدادی و انتظامی را هم برای برگزاری به همكاری دعوت كنید . پدران و مادران باید با مهارتهایی در زمینه زنده یابی و آواربرداری مقدماتی آشنا باشند تا خدای نكرده با اشتباهی كوچك در بیرون كشیدن یك كودك از زیر آوارموجب قطع نخاع او نگردند ! گروه های امدادی باید از مدرسه نقشه به روز داشته باشند كه در آن نقشه نقاط خطر ساز همچون منابع نگهداری نفت و كپسولهای گاز و نیز چاه های فاضلاب و نیز محل سالن های اجتماعات همچون نمازخانه و غذا خوری به دقت مشخص و راه های دسترسی به آنها به طور واضح علامت گذاری شده باشد . مراكز انتظامی می باید لیست كامل و دقیقی از دانش آموزان مدرسه به همراه عكس و مشخصات والدین و نیز حداقل یك نفر از وابستگان آنها كه در شهر دیگر زندگی می كند ، داشته باشد كه در زمان حادثه بتوانند در صورت فوت پدر و مادر بچه را به بستگان مورد تائید پدر و مادر تحویل دهد .

۲- برای قبل از مانور زلزله برنامه داشته باشید ! نقاط امن را به كمك اولیاء كودكانی كه مهندس عمران یا زلزله و یا تخصص ساختمان دارند مشخص كرده و با رنگ سبز برای نقاط ایمن و با رنگ قرمز نقاط خطر ساز را در تمامی نقاط مدرسه خصوصا در راهرو ها و حیاط مدرسه علامت گذاری كنید . كودكان به راحتی با رنگها ارتباط برقرا نموده و به سادگی پیام های این خطوط را درك میكنند .

3- چاه های فاضلابی كه  در حیاط مدرسه حفر شده اند یا در مسیر حركت دانش آموزان برای خارج شدن از  كلاسهای درس تا حیاط مدرسه قرار دارند با خطر فرو ریزش در زمان زلزله روبرو هستند این نقاط باید با دایره ای به مركز چاه و شعاع حداقل سه متر با رنگ قرمز مشخص گردد .

4- یكی از مكان های بسیار خطرناك چه در زمان زلزله و چه بعد از آن ، كنار دیوار های محوطه مدرسه می باشد . دیوار مدارس در حین و یا بعد از زلزله ممكن است بطور یكپارچه به سمت داخل مدرسه فرو بریزند بنابراین میبایست حداقل به اندازه ارتفاع این دیوارها از دخل حیاط مدرسه را با رنگ قرمز علامت گذاری نمود تا كودكان چه در حین زلزله و چه بعد از آن به كنار دیوارها پناه نبرند  .

5- در راهرو ها به جز محلهایی كه كمد ها قرار دارند تمامی كنار دیوارها را می توان به عنوان نقاط امن در نظر گرفت مگر آن كه در آن باز شویی همچون پنجره ایجاد شده باشد .

6- در راه پله ها به خاطر عدم هماهنگی سازه اجرا شده در این بخش ، با كل ساختمان ، همواره ما شاهد حركتهای پیش بینی نشده هستیم . بنابراین بهتر است كه برای راه پله ها تنها نوار باریكی ،كه محل اتصال پله به دیوار راهرو راه پله می باشد را به عنوان نقاط امن به رنگ سبز رنگ آمیزی نمائید .

7- در كلاسهای درس حداقل با رعایت فاصله یك و نیم متری از پنجره ها ، صندلی ها و نیمكت ها را چیده و این فاصله را با رنگ قرمز علامت گذاری نمائیم . این فاصله به جهت ایمن بودن كودكان از فرو ریختن شیشه بر روی انها علامت گذاری می گردد . استفاده از شیشه های نشكن یا بهره بردن از پرده های ضخیم و یا چسباندن نوار چسب های شفاف به شیشه ها ، به فرو نریختن قطعات بزرگ شیشه بر سركودكان كمك بسیاری میكند .

8- لازمست در تمامی مدارس كشور پنجره های كلاسهای طبقه اول تمامی كلاس ها فاقد حفاظ فلزی بوده تا امكان فرار از كلاس های درس در زمان حادثه ممكن باشد تا همچون حادثه دلخراش سوختن كودكان در آتش سوزی سال گذشته موجب محبوس شدن دانش آموزان در كلاسهای درس در زمان حادثه نشویم .

9- می باید تمامی اجزاء غیر سازه ای همچون كمدها ،كتابخانه ها، تابلو های عكس . تخته سیاه و نیز مهتابی های موجود در هر كلاس به طور كامل و به دقت به سازه با بستهای مناسب مهار گردد تا در زمان زلزله بر روی كودكان فرو نریزد . اغلب صدمات ناشی از زلزله در ساختمانهایی كه سازه های ایمن دارند از قرو ریختن همین اجزاء غیر سازه ای ایجاد می گردد .

10- می باید دوره های آموزش استفاده از كپسولهای آتش نشانی باید برای تك تك دانش آموزان مدارس برگزار شود و بچه ها از كلاس اول تا پایان دوره دبیرستان از نحوه استفاده مطلوب از كپسولهای متناسب با سن خود آگاه باشدتا در زمان بروز اتش بتوانند از جان خود حفاظت كنند . از سوی دیگر بجز استفاده از كپسول اتش نشانی كودكان باید بیاموزند كه چگونه در زمان بروز حریق برای حفظ جان خود رفتار نمایند . مهارتهای عبور از آتش ، عبور از دود ، خطارت دود گرفتگی و خفگی و نیز  آشنایی با مسیرهای امن خروج از خانه از جمله مهارتهای مورد نیاز كودكان در این زمینه می باشد .

11- در انتهای هر كلاس درس یك كپسول آتش نشانی حداقل سه لیتری و حداكثر شش لیتری ( قابل حمل توسط دانش آموزان از دبستان تا دبیرستانی ) در ارتفاعی كه به آسانی توسط دانش آموزان بتواند برداشته شود قرار داده شود . استفاده از این كپسولهای آتش نشانی باید به دانش آموزان آموخته و توسط آنان در طی مانور در اطفاء حریق مورد استفاده قرار بگیرد .

12- برای بعد از زلزله نیز در مانور خود برنامه های واقعی در نظر بگیرید ، دانش آموزان باید بیاموزند كه پس از اتمام زلزله به سرعت و با آرامش بدون آنكه همدیگر را زیر دست پا له كنند و یا در چاله های ایجاد شده در مسیر خروج از كلاس تا حیاط مدرسه سقوط نموده و یا در تله های آتش گیر بیافتند از درب كلاس خارج شده و به حیاط مدرسه بروند و سپس در حیاط مدرسه به طور منظم در صفهای از قبل تمرین شده ایستاده تا آمار انها گرفته شود این كار بسیار بهتر است توسط خود دانش آموزان انجام شده و در طی تمرینها،  ملكه ذهن انها شود بطور كه بتوانند در كوتاه ترین زمان، افراد ناپدید شده را خود كودكان دانش اموز هر كلاس تعیین كنند تا گروه نجات بتواند برای نجات جانشان اقدام نماید . در مقطع دبستان، استفاده نمودن از دانش آموزان كلاسهای چهارم و پنجم دبستان جهت هدایت كودكان به حیاط و گرفتن امار مفقودین ، برای تمامی كلاسهای پائین تر بسیار مناسب و دارای كارایی بسیار بالایی میباشد . شما میتوانید در مانور خود اینكار را با كمی ابتكار و جدا كردن چند كودك در حین مانور در زمان خروج از كلاسها  تمرین نمایید .

13-  لازم است كه مسئولان هر مدرسه آلبوم عكسی از دانش آموزان مدرسه را با عكس و مشخصات و آدرس كامل او تهیه نماید كه كروكی محل كلاس هر دانش آموز در آن به طور دقیق ثبت شده باشد . این آلبوم باید در محلی امن در حیاط مدرسه قرار گرفته و محل آن از قبل به گروه های نجات اعلام شود .

14-  دانش آموزان باید در محلی به صف شوند كه خطر ریزش آوار ساختمان خود مدرسه و یا دیوارهای محوطه در پس لرزه ها ممكن نباشد . فاصله های ایمن دور شدن از خود مدرسه به میزان حداقل یك سوم ارتفاع مدرسه و نیز دور شدن از دیوارهای مدرسه حداقل به میزان ارتفاع كامل یك دیوار میباشد چرا كه دیوارهای مدارس اغلب بطور كامل و یكپارچه فرو می ریزد . این بدان معنا می باشد كه مدرسه ای كه دوازده متر ارتفاع دارد حداقل چهار متر در زمان تخریب پیشروی میكند و دیواری كه دو متر ارتفاع دارد تا دو متر از نوار پیرامونی حیاط مدرسه را در زمان فرو ریختن نا ایمن می كند .

15- آموزش دانش آموزان در زمینه مدیریت حادثه یكی از مهمترین مباحث آموزشی میباشد . دانش آموزان باید متوجه این نكته باشند كه برای خارج كردن مجروحین دارای تخصص و قدرت بدنی كافی نمی باشند و ماندن در كلاس بعد از حادثه برای نجات جان معلمی كه مجروح و یا بی هوش شده است نه تنها مفید نمی باشد بلكه با توجه به اینكه برای خارج كردن آن معلم نیاز به چهار و یا پنج دانش آموز می باشد این كار می تواند جان شش نفر را به خطر اندازد . بنابراین بهتر است به جای آنكه بخواهند خود به حادثه دیدگان كمك كنند بگذارند تیمهای دوره دیده این كار را انجام دهند .  

16- مدرسه ای كه بعد از زلزله آب آشامیدنی نداشته باشد بسیار آسیب پذیر است. تامین آب آشامیدنی در اولویت اول و آب بهداشتی در اولویت بعدی است . بنابراین از حالا برای منبع آب برنامه ای داشته باشید . خرید یك منبع آب فایبرگلاس دو هزار لیتری می تواند برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز كودكان در روزهای نخست حادثه بسیار حائز اهمیت باشد .

17- حداقل برای سه روز كودكان ، در انبار مدرسه برای بعد از زلزله باید مواد غذایی داشته باشید. شما می بایست دانش اموزان را تا تمامی پدران و مادران كودكان دانش اموز بتوانند خود را به مدرسه كودكانشان برسانند سلامت نگهدارید فراموش نكنید كه مسئول زنده ماندن كودكان پس از زلزله هم مسئولان مدرسه هستند . پیشنهاد می كنم از اولیا دانش آموزان برای ذخیره غذایی خود كه از كنسرو  و مواد فاسد نشدنی است كمك بگیرید و هر سال در مانور زلزله مواد غذایی به جا مانده از سال قبل را یا به یك مركز كودكان بی سرپرست اهدا نمایید یا بعد از مانور برای خود بچه های مدرسه و گروه های شركت كننده در مانور با همین مواد غذایی جشنی بگیرید .

18- قطعا در صورتی كه زلزله ای در كشور مان روی دهد در هر نقطه ای كه باشد مدارس موجود در آن منطقه با توجه به حیاط بزرگ و نیز سرویسهای بهداشتی متعدد آن یكی از مراكزی میباشند كه مردم به انجا پناه می آورند از سوی دیگر خود كودكانی هم كه پدران و مادرانشان نتوانسته اند خود را به مدارس فرزندانشان برسانند را نمی توان در شبهای نخست در زیر سقف اسكان داد . برای این كودكان و نیز مردمانی كه به مدرسه پناه می اورند لازم است كه حداقل یك چادر گروهی در نظر گرفته شود تا در زمان حادثه با نصب آن در حیاط مدرسه بتواند خدمات مورد نیاز را براورده نماید . بهتر ان است كه دانش آموزان و مربیان در طی مانور برپا كردن چادر را تمرین نمایند و این كار را به منزله یكی از مهمترین بخش های مانور مورد توجه قرار دهند .

19- امنیت كودكان پس از زلزله از جان آنها اگر با اهمیت تر نباشد كم اهمیت تر نخواهد بود . میبایست كودكان را از خطر سرقت ، تجاوز  ، گم شدن محافظت نموده و برای تحویل كودكانی كه والدینشان به هر دلیل نتوانسته اند تا روز سوم خود را به مدارس فرزندانشان برسانند ، به افراد امین معرفی شده توسط خود والدین و یا مراكز نگهداری كودكان بی سرپرست برنامه ریزی دقیقی نمایید .

20-  خیلی خوب است اگر بتوان نكات ایمنی را  روی یك صفحه فلزی یا یك دیوار مقاوم در حیاط مدرس نوشته و نصب كنیم تا دانش آموزان هر روز با دیدن و خواندن آن بطور مستمر با مباحث ایمنی درگیر باشند .

21- بسیار مهم است كه هر مانور دارای برگزیدگانی باشد و جوایزی به آنها تعلق بگیرد بدین منظور برگزاری مسابقات علمی در خصوص مبانی زلزله و آمادگی زلزله بصورت مكتوب و نیز مسابقاتی در زمینه مهارتهای چادر زدن و اسكان اضطراری و یا اطفاء حریق و اوار برداری میتواند تاثیر بسیار ماندگاری در ذهن بچه ها داشته باشد .

22-  به عنوان آخرین مرحله می توان از جمع آوری اطلاعات و مستند سازی مانور برگزار شده نام برد . مستند سازی مانور به مدیران ارشد كمك می كند تا بتوانند  سال به سال در جهت كامل تر شدن مانور های برگزار شده گام بردارند

 

با آرزوی موفقیت برای تمامی دست اندر كاران مانور زلزله

مهندس علیرضا سعیدی

مدرس و محقق در مدیریت بحران

دبیر جمعیت كاهش خطرات زلزله ایران

www.ehrsi.com   





آخرین مطالب

» دهه فجر مبارک ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» السلام علیک یا ابا عبداله الحسین(ع) ( دوشنبه 5 آبان 1393 )
» شروع سال جدید تحصیلی به همه همکاران و دانش آموزان تبریک می گوییم ( سه شنبه 1 مهر 1393 )
» ولادت حضرت محمد(ص) ( شنبه 28 دی 1392 )
» والدین هوشیار ( چهارشنبه 15 آبان 1392 )
» السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین ( چهارشنبه 15 آبان 1392 )
» معرفی دانش آموزان برتردر آزمون آغازین پایه اول ( چهارشنبه 15 آبان 1392 )
» روز نیكوكاری دبیرستان شهید صدوقی ( چهارشنبه 10 مهر 1392 )
» دحوالارض ( دوشنبه 8 مهر 1392 )
» تبریك سال تحصیلی93-92 ( دوشنبه 1 مهر 1392 )
» سال نو مبارک ( چهارشنبه 30 اسفند 1391 )
» تاریخ ایران وجهان دوم انسانی قسمت دوم ( شنبه 19 اسفند 1391 )
» تاریخ ایران وجهان دوم انسانی ( شنبه 19 اسفند 1391 )
» کادر شاغل در مدرسه ( چهارشنبه 5 مهر 1391 )
» آغاز سال تحصیلی 92-91 برهمه دانش آموزان وفرهنگیان محترم مبارک باد ( شنبه 1 مهر 1391 )
» مانور زلزله ( یکشنبه 7 آذر 1389 )
» روز معلم ( یکشنبه 12 اردیبهشت 1389 )
» نوروز ( شنبه 29 اسفند 1388 )
» تخم مرغ رنگی ( چهارشنبه 26 اسفند 1388 )
» ولادت حضرت محمد (ص) ( پنجشنبه 13 اسفند 1388 )
» نمونه سوالات امتحانی پیش دانشگاهی ترم اول ( پنجشنبه 29 بهمن 1388 )
» خواص معجزه آسای هسته انگور ( سه شنبه 27 بهمن 1388 )
» فواید علمی وضو ( چهارشنبه 21 بهمن 1388 )
» روانشناسی شخصیت ( یکشنبه 1 آذر 1388 )
» گل آرایی ( چهارشنبه 2 اردیبهشت 1388 )
» شمع های دست ساز ( سه شنبه 1 اردیبهشت 1388 )
» چند نمونه زیبا از نقاشی روی دست ( شنبه 22 فروردین 1388 )
» آموزش دکوپاژ ( پنجشنبه 20 فروردین 1388 )
» نمونه ها یی از تکنیک ویترای ( چهارشنبه 19 فروردین 1388 )
» آموزش ویترای ( سه شنبه 18 فروردین 1388 )